Ondernemers besteden teveel tijd aan ‘prullenbakplannen’
Met de helft van alle businessplannen wordt niets gedaan
Rotterdam, 15 september 2016: Ondernemers en managers in Nederland zijn te veel tijd kwijt met het maken van plannen die niet worden uitgevoerd en rechtsreeks in de prullenbak belanden. Gemiddeld is een ondernemer/manager 320 uur per jaar (ruim 8 werkweken van 36 uur!) kwijt aan het maken van businessplannen. Meer dan de helft van alle gemaakte plannen wordt uiteindelijk niet uitgevoerd: een verlies van ruim 4 werkweken voor een manager! Dit blijkt uit een onderzoek van The Review Group (TRG) onder 800 ondernemers en managers die werkzaam zijn in verschillende branches bij zowel kleine als grote organisaties.
Bijna alle plannen worden geschreven in het derde of vierde kwartaal van het jaar. Opvallend is verder dat slechts 46% van alle plannen wordt gedeeld met het hele bedrijf. Ruim 30% van de plannen verlaat de kamers van het management helemaal niet. De top drie voor het mislukken van plannen bestaat uit tekort aan budget, complexe interne politiek en trage besluitvorming in combinatie met gebrekkige samenwerking.
Vreemde ogen
Volgens Hein Bronk, een van de 4 partners van The Review Group, toont het nog maar eens aan dat het een hele kunst is om een goed plan te maken. “Een goed idee is nog geen goed plan en het vraagt dus om inzicht in hoe je niet alleen een plan maakt, maar ook hoe je ervoor zorgt dat plannen worden uitgevoerd. Daar komt meer bij kijken dan bijvoorbeeld een vast format, marktonderzoek of trends.” Volgens Bronk is het opvallend, dat we dus heel veel tijd besteden aan plannen waarvan we nooit meer iets horen en zien, dat kan en moet veel beter.
Meer dan de helft van de ondervraagde managers geeft ook eerlijk aan behoefte te hebben aan externe deskundigheid om hun plannen kritisch tegen het licht te houden. Expertise, onbevangenheid en soms ‘out of the box’-denken, zijn redenen om een externe review in te zetten. Daarbij is er ook behoefte aan een service om plannen indrukwekkend vorm te geven. “Dat past wel in het plaatje dat het visueel maken van plannen steeds belangrijker wordt en ook dat het technisch goed wordt ondersteund”, aldus Bronk.
Webinar
The Review Group bundelt de deskundigheid van 15 experts uit verschillende vakgebieden en diepe kennis in allerlei branches binnen 1 review. Uitgangspunt is dat al die expertise voor iedereen bereikbaar moet zijn. Met Review my Concept kunnen ondernemers snel hun eerste idee toetsen op waarde en haalbaarheid. Review my Business scant binnen 2 weken een hele organisatie van A tot Z met als resultaat de basis voor verdere groei of het verkoop klaar maken van een onderneming. “En The Review Group werkt voor haar Business Plan Development regelmatig samen met Finext (www.finext.nl). Finext focust zich onder andere op business analyse, management informatie en datavisualisatie”.
Op maandag 10 oktober, om 9.00 uur, geeft The Review Group samen met Finext een gratis Webinar over hoe je succesvol businessplannen kan maken. Kijk voor gratis deelname of meer informatie op www.thereviewgroep.nl
Stapelgek
The Review Group richt zich dus op directe ondersteuning voor ondernemers en managers. Zo werken ze onder andere met een “Top of flop”- test die zij zelf kunnen toepassen. De Reviewers zijn iedere donderdagochtend online om te chatten met managers en ondernemers.
Partners en Co-founders van The Review Group zijn Hein Bronk, Michael Dam, Champal Gijzen en Raffaele Fiorini, deskundigen op diverse vakgebieden en zijn volgens eigen zeggen soms ook stapelgek. Maak kennis met hun no-nonsense werkwijze.
Noot voor de redactie (Niet voor publicatie)
Meer informatie over het onderzoek en The Review Group:
Bel met Michael Dam: 06 – 20 56 18 72 of mail naar michael@thereviewgroup.nl
Kijk voor meer informatie op www.thereviewgroup.nl